DZIEŃ POLSKI, II KWALIFIKACJA DO WIELKIEJ PARDUBICKIEJ

– 2009 – 2013 –

Jaka była histora powstania Dnia Polskiego w Pardubicacho oraz przebieg tych dni?

W roku 2008 Agencja Jeździecka A.A. Bober zaproponowała Panu Jiri Kunat, zorganizowanie 13.06.2009 – II kwalifikacji do 119 Wielkiej Pardubickiej jako Dzień Polski.

Na 9 gonitw, 8 sponsorowanych było przez polskie firmy prywatne, państwowe i czeskie zwiazane z polskim kapitałem. Sponsorami były Tory Wyścigowe na Służewcu, Polski Jockey Club, hotele, stadniny koni, a wyscigu kwalifikacyjnego firma Paramo.

Wszyscy obecni na torze pardubickim mogli poznać ofertę sponsorów na stoiskach reklamowych w namiocie sponsorskim. Tam też można było zobaczyć prace polskiego rzeżbiarza Jerzego Bokrzyckiego i wziąć udział w losowaniu nagród dla publiczności. W 2010 roku Dzień Polski został objęty patronatem honorowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana Marka Sawickiego. Sponsorzy rekomendowani przez naszą firmę opłacali 6 gonitw.

Stadnina Koni Albertovec, w tym dniu odsłaniała ufundowaną przez siebie rzeźbę głowy konia Mor, jednego z najlepszych koni wyscigowych w Pardubicach.

Pomysł powstania kolekcji rzeźb na torze w Pardubicach powstał w naszej firmie i miał przypominać sponsorom o długoletniej tradycji wyścigów oraz przekonywać sponsorów do finansowania gonitw.

Tak jak w roku poprzednim w namiocie sponsorskim otwartym dla publiczności prezentowane były stoiska sponsorów, rzeźby i obrazy autorów polskich i czeskich oraz losowane były nagrody dla publiczności.

W 2011 Dzień Polski odbędzie się 11.06. również pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi RP. Pomimo tak wysokiego patronatu, z deklaracji finansowania Dnia Polskiego wycofało sie ok. 70% sponsorów. Odmowę argumentowano, oprócz niepewnej sytuacji personalnej panujacej wokół Toru w Pardubicach, zagrożeniem utraty wizerunku poprzez nieprzyjazne i kłamliwe artykuły w mediach (jedna z czeskich stron internetowych pisała o upadajacych polskich wyścigach które w 2011 roku mają 62 dni wyscigowe w Warszawie i pulę 8 milionów zł. do wygrania) pozostawione bez sprostowania za strony rady nadzorczej toru, oraz kryzys finansowy panujacy w Europie. Nasza firma będąc pośrednikiem i gwarantem dla polskich firm warunków umów sponsorskich Dnia Polskiego, po analizie prasowych doniesień wycofała swoje rekomendacje. Jakie macie dalsze plany zwiazane z Dniem Polskim? Dla nikogo nie jest tajemnicą, że sytuacja torów wyścigowych w Europie jest w ostatnich latach bardzo trudna. Sponsorzy zasypywani są ofertami z różnych dyscyplin sportu, które odkryły że atrakcyjny przekaz medialny daje gwarancje przyciągnięcia reklamodawcy. Nie tylko wyścigi, ale całe jeździectwo zostało wyparte z mediów przez piłkę nożną, hokej itp. Do tego doszedł ostatni kryzy gospodarczy. Część torów znalazło oparcie w rządach swoich państw (Słowacja, Węgry), lub firmach zajmujących się zakładami wzajemnymi (Totalizator Sportowy w Polsce).

Inni muszą polegać na właścicielach koni oraz sponsorach, którzy jednak oczekują pozytywnych efektów swojej reklamy, czy to w postaci sprzedaży swojego produkty, czy też pozytywnego przekazu medialnego.

W latach 2009 – 2010 zapewniliśmy ponad 80% polskich sponsorów na gonitwy w Dniu Polskim i znaleźliśmy sponsorów z Czech i Polski na 4 rzeźby zdobiące tor wyścigowy w Pardubicach: Energy, Mor, Fantom oraz Josef Vana.

Dzień Polski był dotychczas jedynym dniem narodowym w którym sponsorzy pochodzili z kraju będącego patronem tego dnia. Uważamy, że Dni Narodowe jako kwalifikacje do Wielkiej Pardubickiej, powinny zapewniać międzynarodowy wymiar tego przedsięwzięcia i dzięki temu stać się atrakcyje dla sponsorow. Mamy nadzieje na powrót pozytywnych i rzetelnych przekazów medialnych z Toru Wyścigowego w Pardubicach, a tym samym na powrót sponsorów, także z Polski.

 

Artur Bober 

Dzień Polski w zdjęciach Zenona Kiszy

Przykłady powiązanych postów z naszych mediów społecznościowych: